Dienstag, 4. Oktober 2016

#Psychologists Against #Austerity: Name and Roles

PAA: time for a new name? and some ways to get involved.

Dear PAA members,

Time for a new name?
Recent London PAA meetings have included discussion about the name of Psychologists Against Austerity and whether it might be useful to re-brand in the near future.

Some PAA members have suggested that the recent change in the political climate has included a shift away from explicit references to 'austerity' and 'cuts' (although we know that these are very much continuing in practical terms). As such, we wondered whether, in order for the group to remain relevant to current policies and continue the group's aim to get psychological knowledge 'out there', that it might be time for a name-change.
There are obviously concerns about how well-known PAA has become over the past couple of years, and the importance of the clarity of message which the name PAA has. However, others have also highlighted that a name change and subsequent re-branding can be an opportunity for a re-launch and additional promotion of the problems with austerity policies (even if they are not named as such).

On Friday, PAA members from different regions will be gathering after the Psychology and the Benefits system Conference in Manchester. This will be an opportunity for regional PAA members to discuss this (as conversations about this have recently taken place in the London group). If you have an opinion on this, it would be helpful if you could feed this into your local regional group (if you have one nearby) and they can feed into the discussion on Friday 7th October.

If it is agreed that a name change is a good idea, then there have been some names suggested such as:
-              Psychology Action Alliance
-              Psychology Action Network
-              Psychologists and a fairer society
-              Psychologists for equality
-              Psychologists for social justice
-              Psychology and society
-              Psychologists and social change
-              Psychology for social change

If you have an idea of a new name, or would like to contribute towards this discussion, or be part of taking this forward (a new name will need a new logo, so it would be helpful to have people interested in that!) then please email the PAA email address with the subject 'PAA rename/rebrand' and we will try to take it from there.
Roles and tasks
Another recent topic of conversation in London PAA has been the clarification of roles and tasks in the group. In particular we noticed that a handful of people were doing multiple things, which meant that when they went on holiday/were very busy at work/were handing in their thesis, things didn't get done... This made us realise that many of the same tasks and roles for the national PAA 'brand' (such as replying to emails sent to the main PAA account, managing the national PAA social media accounts and replying comments on the main parts of the website) have not been formally allocated. We thought that by trying to allocate these out, we'd have a better idea of exactly what is needed to keep PAA going, and it would make it more transparent/easier to join for new members too.

As such, we have broken down some of the roles into specific tasks and would like to invite PAA members from across the regions to contact us if they are interested in helping manage certain parts.

The roles we have noticed (but we are open to more ideas) are:
Emailing national PAA mailing list/contacting regional groups with upcoming news and meetings
Writing minutes and uploading onto freedcamp when there is a national PAA meeting

Social Media:
Overseeing PAA Facebook, twitter accounts (and thinking about new ways to engage with social media)
Keeping general PAA website up-to- date (inc keeping an up to date timetable of the regional meetings)

Liaising with national groups who have an interest in making contact/joining on campaigning

Keeping an eye on upcoming events (eg. marches) and helping manage/organise PAA tasks related to them

Each of these tasks could be taken on by two or three people; which might make it easier to manage and less of a responsibility on one person. Also you might think that there is a better way to organise the tasks which need doing on a regular basis for PAA, please feedback any ideas. Some people already volunteer to do some of the jobs, but would appreciate some help– so if you would be able to give a little bit of time to a specific task or role, it would be great if you could reply to the PAA email address with 'National PAA roles' in the subject and we will try and match the list of tasks/roles to people.

Thank you for still being here at the end of this very long message! We are excited about the future of PAA and building a movement together.

Many thanks!

Psychologists Against Austerity.
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Our mailing address is:
Psychologists Against Austerity
London, London SE1 8XX
United Kingdom

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Initiative Kritische Psychologie
Initiative Critical Psychology

Daniel Sanin
Klinischer und Gesundheitspsychologe
Clinical and Health Psychologist


Montag, 3. Oktober 2016

#Buchpräsentation #Metamorphosen von #Kultur und #Geschlecht

Freitag, 14. Oktober 2016, 19.00
Metamorphosen von Kultur und Geschlecht

‚Gender' verzeichnet in jüngster Zeit institutionelle Erfolge und wird  
in Kunst und Popkultur aufgegriffen. Dies erzeugt auch Widerstand,  
etwa in Form der Neuerfindungen von Tradition in Bezug auf Geschlecht.  
Damit ist ‚Gender' Teil einer ambivalenten Dynamik von ‚Kultur(en)',  
die zwischen Emanzipation und einem Zuschreiben von Identität  
changiert. Der Band diskutiert die Herkunftsgeschichte von ‚Geschlecht  
als Kultur(en)' sowie damit verbundene Praktiken und Bilder.

Elisabeth Fritz, Kunsthistorikerin und Soziologin,  
Friedrich-Schiller-Universität Jena
Monika Mokre, Politikwissenschafterin, Österr. Akademie der Wissenschaften
Anna Schober, Bild- und Kulturwissenschafterin,  
Alpen-Adria-Universität Klagenfurt

Andreas Langenohl und Anna Schober (Hg.): Metamorphosen von Kultur und  
Geschlecht. Genealogien, Praktiken, Imaginationen. Wilhelm Fink Verlag  

Breite Gasse 3
A - 1070 Wien
Tel: +43 (0)699 1353 7710

Sonntag, 2. Oktober 2016

#CfP #Intersektionalität und #Subjekt

Wir bitten um Beträge zum Thema »Intersektionalität und Subjekt« für die Zeitschrift Psychologie & Gesellschaftskritik.
Nachfragen bitte an kontakt@pug-info.de
»Intersektionalität und Subjekt«
Call for Papers
In Rassismus- und Geschlechterforschung hat sich Intersektionalität zu einer der zentralen Theorien entwickelt. Es wird danach gefragt, wie sich die Verschränkung von Diskriminierungen und Privilegien entlang mehrerer sozialer Kategorien erfassen lässt, insbesondere entlang der Kategorien race – class – gender. Diskriminierung – wie auch Privilegierung – sollen dabei nicht erneut in ihre einzelnen kategorialen Komponenten aufgeteilt werden. Gerade die unauflösliche Verschränkung von Diskriminierungskategorien soll nachvollziehbar gemacht werden. Diese Perspektive ist insbesondere auch für eine Psychologie relevant, die Subjektbildung als einen Prozess innerhalb konkreter gesellschaftlicher Verhältnisse versteht. In der psychologischen Praxis und Lehre werden Diskriminierungen leider häufig reproduziert und ausgeblendet. In dieser Ausgabe sollen solche blinden Flecken der Psychologie reflektiert und alternative Herangehensweisen aufgezeigt werden. Fragen, die die Beiträge behandeln könnten, sind:
  • Wie können Psycholog_innen Diskriminierungserfahrungen analysieren/theoretisch fassen? Welchen theoretischen und praktischen Nutzen hat das Konzept Intersektionalität dafür?
  •  Wie kann das aus den Sozialwissenschaften kommende Konzept der Intersektionalität für die Psychologie fruchtbar gemacht werden?
  •  Wie gehen Psycholog_Innen in der psychologischen Praxis mit Mehrfachdiskriminierungen um? Wie werden entsprechende Gewalterfahrungen verarbeitet und analysiert?
  •  Welche Potenziale bietet das Konzept für emanzipatorische Bündnisse? Welche für Reflexion und Umgang mit persönlichen Erfahrungen?
  •  Wie wirkt gesellschaftliche Verfasstheit auf die Subjektbildung? Und welche Erkenntnis liefert dafür eine intersektionale Perspektive?
  • Wie kann Wissenschaft dabei helfen, Mehrfachdiskriminierungen und ineinander verschränkten Ungleichheiten entgegenzuwirken?
  • Wie manifestieren sich diese Macht- und Herrschaftsverhältnisse in der Wissenschaft allgemein und der Psychologie im Speziellen?
  •  Welche Kritiken am Konzept der Intersektionalität ergeben sich?
Die Beiträge können sowohl Theorien, Debatten, interdisziplinäre Ansätze zu Intersektionalität behandeln, als auch empirische Forschungsbeispiele oder Reflexionen zu Intersektionalität in der psychologischen Praxis sein.
Wir bitten praktizierende Psycholog_innen, Studierende, Lehrende oder sonstig Interessierte, uns zu diesen oder verwandten Fragen Beitragsvorschläge oder Texte (max. 42000 Zeichen) zuzusenden. Die Zusendung des Manuskripts oder Abstracts erbitten wir bis 15.01.2016 an die Mailadresse kontakt@pug-info.de
Initiative Kritische Psychologie
Initiative Critical Psychology

Daniel Sanin
Klinischer und Gesundheitspsychologe
Clinical and Health Psychologist


Sonntag, 24. Juli 2016

support #kritische #universität #innsbruck!!

Universität Innsbruck - Mitbestimmung der Studierenden immer weiter eingeschränkt.

Die Mitbestimmung und Mitgestaltung der Studierenden an der Leopold Franzens Universität Innsbruck wird immer weiter eingeschränkt. So gibt es in der gegenwärtigen universitären Realität, die vom passiven Auswendiglernen und sturem ECTS-Punkte Sammeln bestimmt ist, kaum mehr Möglichkeiten für Student_innen, sich selbstständig, emanzipatorisch und kritisch mit Wissen innerhalb von Universität auseinanderzusetzen. Die ursprüngliche Aufgabe der Universität, kritische Wissenschaft zu betreiben und die bestehenden verfestigten Strukturen, Systeme und Hierarchien zu hinterfragen, sichtbar zu machen und neu zu gestalten, ist dadurch gefährdet. Mittlerweile sind alle Errungenschaften, der letzten Student_innenbewegung, wieder zunichte gemacht worden.

Im Oktober 2009 wurden im Zuge der #unibrennt-Bewegung an mehreren österreichischen Universitäten Hörsäle besetzt, um auf die Missstände an der Universität aufmerksam zu machen. Die Forderung, die Erhöhung des Bildungsbudgets, mehr Mitspracherecht für Studierende und einen freien Hochschulzugang.

In Innsbruck konnten durch die zweimonatige Besetzung der Sowi-Aula einige Forderungen durchgesetzt werden. Die Studierenden erhielten einen selbstverwalteten Raum im Geiwi-Turm sowie ein Budget für das Organisieren von Lehrveranstaltungen und somit im Rahmen der Kritischen Uni die Möglichkeit, unmittelbar und mit einer gewissen Autonomie Einfluss auf das Lehrveranstaltungsangebot der Universität zu nehmen.

Seit dieser Zeit wurden diese Errungenschaften systematisch revidiert. Nachdem schon im Frühjahr 2015 der selbstverwaltete Raum geschlossen wurde, ist nun auch durch einen Beschluss des Vizerektorats für Lehre und Studierende das Budget der Kritischen Uni ist gestrichen worden. Somit wurde der Kritischen Uni jegliche Grundlage für die von Studierenden aktiv mitgestalteten Lehrveranstaltungen zur Förderung von gesellschafts- und wissenschaftskritischer Lehre entzogen. (Mehr Informationen zur Kritischen Uni unterhttp://www.kritischeuni.at/)

Das alles sind Symptome eines größeren Problems: Die Einschränkung der Mitbestimmung von Studierenden und der Ausbau undemokratischer und autoritärer Strukturen. Zudem wird von Seiten der Politik zu wenig Geld für Bildung bereitgestellt und die Universität selbst kürzt oft an den falschen Stellen - sehr zum Leidwesen der Studierenden.

Daher fordern wir:

Mehr Einfluss für Studierende auf den Inhalt ihres Studiums

·   Lehrveranstaltungen, welche von Studierenden mitgestaltet werden

·   Mehr Mitsprache bei den Curricula

·   Studierende sollten die Möglichkeit haben, stärker individuelle Schwerpunkte zu setzen. In vielen Studiengängen stehen lediglich 10 ECTS im Rahmen von „Interdisziplinären Kompetenzen" oder "Außerfachlichen Kompetenzen" zur Verfügung

Budget um eigenständig Lehrveranstaltungen zu organisieren

·   Studierende haben somit direkten Einfluss auf das Lehrangebot der Universität

·   Jung-Wissenschaftler_innen, die keine fixe Anstellung haben, erhalten die Möglichkeit Erfahrungen zu sammeln

·   Fehlende Thematiken können an die Universität geholt werden

·   Lehrveranstaltungs-Bedürfnisse der Studierenden können berücksichtigt werden

·   Es kann flexibel auf aktuelle gesellschaftliche, politische, soziale und wissenschaftliche Gegebenheiten eingegangen werden

Ausbau des räumlichen Angebots für Studierende und deren Organisationen

·   Vorhandene Räumlichkeiten der Universität Innsbruck müssen den gesetzlichen Bestimmungen zur Barrierefreiheit genügen und sollen dementsprechend adaptiert werden

·   Die Universität ist verpflichtet, den Studierendenvertretungen entsprechende Räumlichkeiten zur Durchführung ihrer Aufgaben zur Verfügung zu stellen. Diese sollen in ausreichender Zahl und Größe angeboten werden

·   Darüber hinaus sollen auch Räumlichkeiten für Studierendeninitiativen, die in keinem direkten Zusammenhang mit der ÖH stehen, zur Verfügung gestellt werden und von den Studierenden selbstverwaltet organisiert werden können

Drittel-Parität in den Kommissionen wieder einführen

·   Eine Rückkehr zur Drittelparität in allen Kommissionen der Uni Innsbruck, insbesondere des Senats und der Berufungskommissionen

Ausfinanzierung des Hochschulsektors

·   Koordinierter Einsatz von Universität und Studierendenvertretung der Uni Innsbruck zur Einforderung der versprochenen Zuweisung von 2% des BIPs

Unterstütze uns und mach mit! Unterzeichne die OnlinePetition, leite sie an Kommiliton_innen, Kolleg_innen und Interessierte weiter und gestalte die Universität aktiv mit!

weitere Informationen:

Unibrennt-Bewegung: http://unsereuni.at & http://unibrennt.at

Samstag, 23. Juli 2016

#Conference: 'Discourses of #Care: Care in Media, Medicine and Society¹; Glasgow, 5-7 Sept 2016

'Discourses of Care: Care in Media, Medicine and Society', University of Glasgow, September 5-7th 2016

Keynote speakers: Prof. Eva Feder Kittay (Stony Brook University), Prof. Andrew Kötting (Filmmaker, University for the Creative Arts), Sara Harkins (BBC Scotland) and Maria McGill (Children's Hospice Association Scotland).

Registration for the above conference is now open and the provisional programme can be found on our webpage - https://discoursesofcareblog.wordpress.com

This includes a timetable of the conference and the current arrangement of panels/papers. We're also very pleased to confirm that the screening on the Tuesday evening will be Andrew Kötting's This Our Still Life (2011) followed by a Q&A.
Registration for the conference is free and you can book via eventbrite - https://www.eventbrite.com/e/discourses-of-care-care-in-media-medicine-and-society-tickets-26129629425

Email discoursesofcare@gmail.com for further details.
Initiative Kritische Psychologie
Initiative Critical Psychology

Daniel Sanin
Klinischer und Gesundheitspsychologe
Clinical and Health Psychologist


Donnerstag, 16. Juni 2016

#CfA: Das #Geschlecht der #Menschenrechte von der Frühen Neuzeit bis zur #Gegenwart


Roman Birke, Carola Sachse 
Call for Articles
Sammelband: Das Geschlecht der Menschenrechte von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart
Deadline für Einreichungen: 10. Juli 2016
Der Arbeitsbereich "Wissen - Macht - Geschlecht" (Leitung: Univ.-Prof. Dr. Carola Sachse) am Institut für Zeitgeschichte der Universität Wien beschäftigt sich seit längerem mit der Geschlechtergeschichte der Menschenrechte (vgl. Carola Sachse, Atina Grossman, Hg.: "Human Rights, Utopias, and Gender in Twentieth-Century Europe", Central European His-tory 44/1, 2011; Carola Sachse: "Leerstelle: Geschlecht. Zur Kritik der neueren zeithistorischen Menschenrechtsforschung ", in: L'Homme. Europäische Zeitschrift für feministische Geschichtswissenschaft, 25/1, 2014). Im Anschluss an die an der Universität Wien abgehaltenen Ring-Vorlesung "Das Geschlecht der Menschenrechte von der Frühen Neuzeit bis in die Gegenwart" im Sommer 2015 ( http://gender-humanrights.univie.ac.at) bereiten wir für 2017 die Veröffentlichung eines Sammelbandes vor. 
Der Sammelband soll Beiträge versammeln, die aus einer dezidiert geschlechterhistorischen Perspektive Nachfragen an die zentralen Thesen der neueren historischen Menschenrechtsforschung stellen. Ein zentraler Ausgangspunkt ist dabei die Tatsache, dass Menschenrechte sowohl als Rechte von Individuen, als auch als Rechte von Familien, nationalen, ethnischen oder kulturellen Gruppen eingefordert werden und verfasst sind. Dieses latente Spannungsverhältnis von individuellen und kollektiven Menschenrechten manifestiert sich vor allem, aber nicht nur am Status von Frauen: Als Menschen mag ihnen Gleichberechtigung zuerkannt werden; als Mitglieder von Familien und anderen Kollektiven sind sie jedoch zumeist in nicht-egalitäre und häufig benachteiligende Machtstrukturen eingebunden, die ihrerseits durch kollektive, kulturelle, soziale oder religiöse Selbstbestimmungsrechte legitimiert werden. 
Weitere Informationen entnehmen Sie bitte dem beigefügten Anhang. 
Den vollständigen Call finden Sie unter den folgenden Adressen: 

Dienstag, 14. Juni 2016

Anmeldungen #Ferienuni #KritischePsychologie 2016 jetzt möglich!

> (english information: http://2016.ferienuni.de/announcement/)
> Liebe Leute,
> wir möchten euch herzlich zur (kostenlosen) Ferienuni Kritische
> Psychologie mit Kongress vom 13. bis 17. September 2016 an der
> Alice-Salomon-Hochschule in Berlin einladen. Die Anmeldung ist ab jetzt
> offen.
> Das Konzept der Ferienuni 2016 richtet sich an Menschen ohne Vorwissen
> (Ferienuni-Teil), die in den 5 Tagen sich die zentralen Begriffe und
> Theorien der Kritischen Psychologie aneignen können. Der Kongress-Teil
> dient Fortgeschrittenen als Austausch-Plattform, innerhalb derer neue
> Studien und Ansätze diskutiert werden sollen.
> Im Folgenden findet ihr den Ankündigungstext der Ferienuni im Detail
> (Themenschwerpunkte). Darüber hinaus gibt es Infos und die Möglichkeit
> zur Anmeldung unter www.ferienuni.de
> Vom 13.-17. September 2016 findet unter dem Motto "Vom Kopf auf die
> Füße" an der Alice Salomon Hochschule Berlin (!!) wieder eine
> Ferienuniversität Kritische Psychologie statt
> Informationen, die Anmeldung und das Programm findet ihr unter
> http://2016.ferienuni.de/
> Zu dem diesjährigen runden Jahrestag der 10. Ferienuni Kritische
> Psychologie haben wir uns entschlossen, das Konzept weiter
> auszudifferenzieren, indem wir neben der einführenden Ferienuni parallel
> einen weiterführenden Kongress organisieren.
> Die Ferienuni und der Kongress dienen dazu, sich mit der Kritischen
> Psychologie auseinanderzusetzen und sich über Theorien und Entwicklungen
> innerhalb der Kritischen Psychologie auszutauschen und zu vernetzen.
> Die Arbeitsgruppe um Klaus Holzkamp begann mit einer Kritik der Funktion
> der Psychologie als Herrschaftswissenschaft und ihrer Methodik, die
> menschliches „Verhalten" auf Handeln unter fremdgesetzten Bedingungen
> reduziert.
> Die Kategorien und Theorien der Kritischen Psychologie dienen hingegen
> der Analyse vom subjektiven Standpunkt der Betroffenen im Kontext ihrer
> gesellschaftlichen Situation und Position. Der Ansatz versteht sich als
> marxistische Subjektwissenschaft und zielt auf die „soziale
> Selbstverständigung", die im Blick behält, dass gesellschaftliche
> Verhältnisse von Menschen geschaffen und daher auch von Menschen
> verändert werden können.
> Die thematischen Schwerpunkte in diesem Jahr sind:
> Ferienuni Kritische Psychologie:
> Veranstaltungen im Rahmen der Ferienuni sind als Einführung in die
> Kritische Psychologie konzipiert, bei denen kein Vorwissen vorausgesetzt
> wird. Hier kann man sich mit den Theorien, Begriffen und Kategorien der
> Kritischen Psychologie vertraut machen. Darüber hinaus werden
> Veranstaltungen zu kritischer Wissenschaft allgemein angeboten. Hier
> soll allen Interessierten die Möglichkeit geboten werden, sich
> grundlegendes Wissen aufzubauen und sich somit ein Fundament für die
> weitere Auseinandersetzung mit den Thema zu schaffen.
> Kongress Kritische Psychologie:
> Ziel des Kongresses ist es, Foren zu schaffen, in denen Kritische
> Psycholog*innen ihre Arbeit vorstellen und sich austauschen können.
> Ferner soll auf dem Kongress die Möglichkeit geboten werden, die
> Kritische Psychologie zu anderen Ansätzen ins Verhältnis zu setzen.
> Der Kongress gliedert sich in die Themenblöcke Wissenschaft, Praxis und
> Gesellschaft, wobei die drei Bereiche durchaus in einander greifen
> können und sollen.
> Der Themenblock Wissenschaft reflektiert aktuelle psychologische
> Forschung und befasst sich mit Kritisch-Psychologischen
> Forschungsmethoden und -projekten und der Frage, wie
> subjektwissenschaftliche Forschung realisiert werden kann.
> Der Themenblock Praxis widmet sich der Auseinandersetzung mit den
> Bereichen Therapie, Beratung und psychosoziale Praxis aus der
> Perspektive der Kritischen Psychologie sowie der Umsetzung
> kritisch-psychologischer Konzepte.
> Gesellschaft ist der Themenblock, welcher sich mit den Widersprüchen,
> die notwendig aus einer kapitalistischen Produktionsweise entstehen,
> befasst und die Rolle von Subjekt und Gesellschaft sowie die Interaktion
> beider untersucht.

Samstag, 4. Juni 2016

The Roots of Mental Health

> The Roots of Mental Health—Maybe They're Not In Our Heads
> The number of people—and women in particular—who are taking antidepressants worldwide has skyrocketed in recent years. Here in the States, the count is at 30 million. One out of every four women in their forties and fifties takes them. And antidepressants aren't just being prescribed for depression; they're being given to those of us struggling with PMS, stress, irritability, anxiety, lack of sleep, and so on. But what if antidepressants aren't a cure for any of these conditions, or even a safe way to treat the symptoms?
> In her book, A Mind of Your Own, Dr. Kelly Brogan (board certified in psychiatry, psychosomatic medicine, and integrative holistic medicine) argues that our common understanding of depression as a disease caused by chemical imbalances in the brain is…entirely wrong. Lifestyle imbalances, and inflammation, she explains, are actually at the root of depression and anxiety. Dr. Brogan's case against conventional medicine—backed up by a veritable library of shocking research studies, along with personal stories we can all relate to—is very compelling. As are her suggested solutions (and 30-day action plan) for finally feeling well and like yourself, pill-free. Below, Dr. Brogan shares a new paradigm for mental health.
> A Q&A with Kelly Brogan, M.D.
> Q
> One of your big arguments is that depression is not a disease, but a symptom—can you explain?
> A
> We have been told a story about depression: that it's likely genetically driven and if it develops, it's because of brain chemical imbalances that require management by chemical medications, often for the rest of our lives. This is a false tale that has been sold to us by an industry that has influenced the training of doctors and has spent billions on messaging patients through direct-to-consumer advertising. I invested my entire career in this narrative as a conventionally trained psychiatrist until I learned the truth.
> In six decades, there has been no evidence of a discrete chemical imbalance that causes depression. This isn't all that surprising, however, when you zoom out a bit to realize that depression is not one thing. It is an indication of imbalance. It's as if your toe hurts—it can hurt because you have an infection in the toenail, you have a string tied around it too tight, or you dropped a hammer on it. The hurting is just an invitation to investigate further to identify the best way to resolve the problem.
> It is time, even according to leaders in the field, to let go of the chemical imbalance theory and take a fresh look at what the science says. Depression is rooted in inflammation, not the brain. The human body interacts with its environment with deep intelligence. Your body creates symptoms for a reason. Depression is a meaningful symptom of a mismatch, biologically, with lifestyle—we eat a poor diet, harbor too much stress, lack sufficient physical movement, deprive ourselves of natural sunlight, expose ourselves to environmental toxins, and take too many drugs. Inflammation is the language that the body speaks, expressing imbalance, telling you that something is wrong somewhere that needs your attention. We usually suppress these symptoms with medication, but that is like turning off the smoke alarm when you have a fire.
> What if your depression is actually a thyroid imbalance? Blood sugar instability? Food intolerance or a side effect of a medication? It makes little sense to treat any of these reversible conditions with a psychiatric medication, but it's easy to fall into the trap of the quick fix, particularly if you are a woman. Women are twice as likely to be prescribed medication when they present to their doctors with complaints like flat mood, fogginess, poor concentration, poor motivation, and feelings of overwhelm.
> Depression is an opportunity. It is a sign for us to stop and figure out what's causing our imbalance rather than just masking, suppressing, or rerouting the symptoms. It's a chance to choose a new story, to engage in radical transformation, to say yes to a different life experience.
> Q
> Modern antidepressants are based on the idea that serotonin improves mood. But you make the case that this is all a myth—how?
> A
> Despite being taught, in my training, that antidepressants were to the depressed (and to the anxious, OCD, IBS, PTSD, bulimic, anorexic, etc.) what glasses are to the near-sighted, I don't buy this anymore. I don't think patients are getting the whole truth.
> Here's the deal: There is not a single human study that supports the "monoamine hypothesis" of depression, which is the idea that depression is caused by a certain kind of chemical imbalance in the brain, such as under-activity of serotonin. The only studies in which tryptophan (an amino acid precursor to serotonin) depletion resulted in depression were in patients who had previously taken antidepressants.
> Imaging studies, post-mortem suicide assessments, and animal models have never yielded consistent patterns of neurotransmitter levels, metabolites, or receptor profiles. Compelling discussions by Drs. Joanna Moncrieff and David Cohen suggest that antidepressants actually create abnormal states rather than repair them. They use the analogy of alcohol's disinhibiting effects: The fact that booze can ease one's social phobia does not imply that alcohol is an appropriate treatment or a correcting agent.
> Direct-to-consumer advertising in America has allowed pharmaceuti cal companies to "teach" the public about brain chemical imbalances and serotonin deficiencies through cleverly worded taglines and absent FDA-policing.
> But they do work! Say many patients and their prescribers. And they do work! Sometimes. Thanks to active placebo effect or expectations of relief that manifest as actual physiologic changes—as demonstrated by Harvard's Dr. Irving Kirsch, a placebo effect expert. (He also collected unpublished data to show that more studies demonstrated lack of effect compared to marginal benefit largely attributed to placebo.)
> Q
> What's the thread that connects our gut and brain to inflammation and depression?
> A
> I think that for most of us, the impact of the brain on the gut is intuitive. We've all had butterflies with excitement, lost our appetite when we've fallen in love, or had diarrhea before a big performance or event. What's less intuitive, but now has been substantiated by two decades of medical research, is the impact of the gut on the brain. We now understand that the gut communicates information to the brain about the environment and that the microbial ecology of our gut—the microbiome—manages this communication. The language used by the body is inflammatory messengers.
> In this way, depression joins the ranks of all of the diseases of modern civilization, including heart disease, autoimmunity, and cancer. The body is setting off alarm bells in the form of inflammation in an effort to adapt to perceived stressors. The most powerful way to send a signal of safety is to heal the gut through whole foods. Ancient medical practices from Ayurveda to Chinese medicine have known this for thousands of years. We are just learning about the complex interconnectedness between all of these systems we have come to believe are separate entities.
> Q
> How does food affect our mood, and what kind of diet do you recommend to your patients struggling with stress/anxiety/depression?
> A
> We don't eat food anymore. We eat food-like products, and when we eat actual foods, they have often been grown in depleted soil, shipped across the globe, and saturated with chemicals. Food is not just fuel, though. Food is information, and it speaks to our genes. We no longer can get away with eating food that screams at our genes. We need food that whispers a love song. The wrong food can impact your mood by driving blood sugar imbalance (which can masquerade as anxiety attacks, chronic fatigue, ADHD, and depression), by impacting your brain through your immune system in the case of dairy and wheat, and by depriving you of nutrients essential to balance hormones, your gut, your immune system, and your nervous system.
> I work with a dietary template that I used to put my own Hashimoto's thyroiditis into remission and that has worked with hundreds of patients. It is a diet high in natural fat, and organic foods, including those from animals. As a former ethical vegetarian, it has taken a lot of research, learning, and mentorship from the now late Dr. Nicholas Gonzalez to appreciate the role of animal foods in healing certain conditions. In the end, the dietary template I recommend often just "feels right" to the women it is meant to heal. It's almost like I'm giving them permission to eat what they already know, deep down, that they should be eating.
> Q
> What's the latest research on the link between toxins and anxiety/depression?
> A
> We are swimming in a sea of 80,000+ unstudied chemicals that we never evolved, over 2.5 million years, to recognize. Our immune systems are ablaze because of it and our hormones are going haywire. I have grave concerns about endocrine-disrupting plastics, about fluoride in our tap water that directly affects the brain and thyroid, about pesticides that decimate healthy gut bacteria, and about neurotoxic metals like mercury and aluminum. Mostly, we are beginning to see that the dose doesn't necessarily make the poison and that small amounts of these chemicals combine and interact with our systems in unique ways to cause significant problems, many of which manifest psychiatrically.
> We have to also include medications, now the third leading cause of death in America, in this discussion. Medications from antibiotics to birth control pills to antacids to over-the-counter pain relievers to even antidepressants themselves are based on a one-size-fits-all model of human physiology. This can be Russian Roulette-causing, and perpetuate chronic mental illness.
> Q
> What are other important lifestyle changes that can make a significant difference?
> A
> I put food first and I work with my patients to take this "prescription" very seriously. I want them to experience an internal shift through prioritizing nutrition. When they do, they understand that the power to change their experience was always just under their nose. They don't need a doctor or a guru. They just need to get back to basics and honor themselves.
> I also ask them to start with 3-12 minutes a day of a Kundalini yoga medical meditation. We have to rewire the nervous system, our perceptions, and release fear. In my experience, this ancient technology can take you there and beyond, very quickly.
> I ask them to move. This can be 20 minutes a week of high intensity, low volume interval training on an elliptical. It can be dance or yoga.
> I ask them to honor their sleep and we begin detoxification of their home environment—products, air, water, and electromagnetics.
> We also engage in a mindset shift. Through this process, we remember what we have forgotten—that the body is best at self-healing if we just get out of our own way. We realize that we can reclaim something we gave away. Something that's not available through a model of care based on life-long pharmaceuticals. It's that feeling that we are always missing something even if our symptoms are "managed." It's our personal power and fearlessness. With this, anything is possible, including becoming medication-free after decades of exposure. Remember, this is your journey for a reason and there are no regrets.
> Q
> Which medical tests can actually help pinpoint the root cause of what we commonly think of as mood disorders?
> A
> At the very start of treatment, as my patients begin my strict dietary protocol, I order the following tests:
> Thyroid function tests: TSH, free T3, free T4, thyroid autoantibodies, and reverse T3
> Underlying genetic variant: the MTHFR gene test (the MTHFR gene produces the MTHFR enzyme, methylenetetrahydrofolate reductase, which is essential for several bodily processes that directly tie into mental well-being)
> Signs of vitamin B12 deficiency: serum vitamin B12 levels and homocysteine levels, which can detect B12 deficiency as well
> Levels of inflammation: High-sensitivity C-reactive protein
> Blood sugar balance: Hemoglobin A1C
> Vitamin D deficiency: Levels of 25OH vitamin D in the blood
> Q
> For people who are on antidepressant meds and who want to get off them, what's your recommendation?
> A
> This has become my unintended specialty. I have learned that these medications can be some of the most challenging of all chemicals to detox from and that their withdrawal syndromes are serious. I believe everyone deserves a chance at a new chapter and a shift in mindset to one that embraces their human experience as meaningful and rejects the illusion of the magic pill that promises to keep you punching the clock. When my patients decide they are ready to taper off of medication, first we begin with healing their body. If you imagine yourself to be a bucket that is almost full, the stress of a taper is likely to cause overflow. If we can drain the bucket with lifestyle changes like those outlined in my program first, then the taper can be a relative breeze.
> A typical pace can be determined after a "test dose" decrease of approximately 25% of the total daily dose. After 2-4 weeks, if this has been tolerated, this increment can be attempted at a pace of every 2-4 weeks. Many patients will need to drop down to 10% of the total dose, particularly closer to the final 25% of the total dose. Because withdrawal effects can be delayed and fluctuate, it can be challenging to identify whether symptoms are related to a recent dose decrease or even a previous one. Remaining stable for several months may sometimes be necessary before proceeding.
> In my practice, I never taper if fear is the dominant emotion. We have too much data that tells us about the power of what is called expectancy (belief around what is happening in treatment) to determine the outcome of an intervention. If you are afraid of life without meds, life without meds will come back to scare you. If, on the other hand, you feel empowered, energized, and excited about awakening to your true self and moving through this window, then you will succeed. I do not start patients on meds under any circumstances, so if they struggle after a completed medication taper, we never return to meds. This means that we ask why they are struggling, we investigate whether it is physiologic and/or psycho-spiritual, and we commit to sitting in it for a bit, making space for it, until it becomes clear. This is a different mindset. It's one of tolerance, patience, and trust. Fear is something we name, acknowledge, and allow, but do not engage or react from.

Donnerstag, 21. Januar 2016

Kurswechsel 4/2015:# Klasse – #Klassismus – #Klassenkampf / Debattenforum zu Pri­va­ti­sie­rungs­ent­wick­lun­gen in der #Flüchtlingsbetreuung

Kurzbeschreibung des Heftes:

bell hooks trat im Jahr 2000 mit „where we stand: class mat­ters“ für das
Zusam­men­den­ken von Ras­sis­men und Sexis­men mit der Klas­sen­frage
ein. Ihr Anlie­gen blieb nicht unbe­merkt: Das Kon­zept „Klasse“ erlebt
ein Come­back. Anläss­lich der Kon­junk­tu­ren der Klas­sen­dis­kus­sion
legen wir den Fokus auf Klas­sis­mus und grei­fen die aktu­el­len
Debat­ten rund um die Klas­sen­frage auf.

Editorial online unter:


Zum Inhalt:

Hans-Günter Thien: Klas­sen in der aktu­el­len Diskussion. Einige

María do Mar Cas­tro Varela: „Klas­sena­part­heid“. Klas­sen­herr­schaft
post­ko­lo­nial perspektiviert

Andreas Kem­per: „Klas­sis­mus!“ heißt Angriff. Warum wir von Klas­sis­mus
spre­chen soll­ten – und warum dies bis­her nicht geschah

Mar­tin Birkner: Aus­beu­tung oder Respektlosigkeit? Eine
pos­tope­rais­ti­sche Kri­tik am Klassismus-Diskurs

Tanja Abou: Pro­lo­les­ben und Arbeiter*innentöchter. Inter­ven­tio­nen in
den femi­nis­ti­schen Main­stream der 1980er und 1990er Jahre

Irm­traud Voglmayr: Ver­ge­schlecht­lichte Klassen. Mediale
Reprä­sen­ta­tio­nen pre­kä­rer „Teenager-Mütter“

Ste­fan Wellgraf: Ein Ort der Verachtung. Die Haupt­schule als
insti­tu­tio­na­li­sierte Form von Klassismus

Mar­kus Gries­ser, Bir­git Sauer: Zwi­schen Kon­junk­tur­puf­fer und
Tauschobjekt. Klas­sen­kom­pro­misse, Gewerk­schaf­ten und Migra­tion im
Öster­reich der Zwei­ten Republik


Aktu­elle Debatte: Pri­va­ti­sie­rungs­ent­wick­lun­gen in der

Wie sich die öffentliche Hand selbst aus der Verantwortung nimmt – und wie
sich die vermehrte Privatisierung der Flüchtlingsbetreuung auswirkt: Das
sind Fragen, die in der neuen Ausgabe der Zeitschrift „Kurswechsel“
aufschlussreich diskutiert werden. Die hier versammelten Beiträge geben
zudem Hintergrundinfos zu Themen wie: Warum übernehmen zunehmend auf
Gewinn ausgerichtete Unternehmen öffentliche Aufgaben vom Staat in einer
Vielzahl von Bereichen? Ist dies verfassungsrechtlich überhaupt erlaubt?
Welche längerfristigen Auswirkungen hat diese schleichende Privatisierung
und Ökonomisierung des Staates? Welche Folgen hat konkret die Vergabe der
Flüchtlingsbetreuung an Firmen wie ORS in Traiskirchen, die primär der
Profitorientierung verpflichtet sind?

Christa Schla­ger, Cor­ne­lia Staritz: Edi­to­rial

Ronald Früh­wirth, Kon­rad Lachmayer: Pri­va­ti­sie­rung der
Flüchtlingsbetreuung. Zwi­schen unter­neh­me­ri­scher
Gewinn­ma­xi­mie­rung und Zivilgesellschaft

Mar­tin Schenk: Trais­kir­chen: „Wir sind nur Dienstleister“.
Kom­mer­zia­li­sie­rung und Zäh­mung von Flücht­lings– und Sozialarbeit

Ilker Ataç: Frei­wil­li­gen­ar­beit als Not­na­gel oder Neu­for­mie­rung
von Zivilgesellschaft?